מיתוס הבריאה של הררי

הספר קיצור תולדות האנושות מתאר לכאורה התרחשות הסטורית. למה לכנות זאת “מיתוס”? אין כאן טענה של ביקורת על הטענות ההיסטוריות עצמן אלא תשומת לב לצבע שבו הן מוצגות. מתברר שקיימות הקבלות לבראשית פרק א’ שקשה להתעלם מהם.י

ספר בראשית: וַיַּצְמַח יְהֹוָה אֱלֹהִים מִן הָאֲדָמָה כָּל עֵץ נֶחְמָד לְמַרְאֶה וְטוֹב לְמַאֲכָל י

קת”הא: עולמו של הצייד לקט מתואר כאידאה של שפע חומרי ורוחני. יי

ספר בראשית: וְהַנָּחָשׁ הָיָה עָרוּם מִכֹּל חַיַּת הַשָּׂדֶה אֲשֶׁר עָשָׂה יְהוָה אֱלֹהִים, וַיֹּאמֶר אֶל הָאִשָּׁה… י

קת”הא:  החיטה מתוארת כמפתה כמו “סוחר סמים”. י

ספר בראשית: וַיְגָרֶשׁ אֶת הָאָדָם וַיַּשְׁכֵּן מִקֶּדֶם לְגַן עֵדֶן אֶת הַכְּרֻבִים וְאֵת לַהַט הַחֶרֶב הַמִּתְהַפֶּכֶת לִשְׁמֹר אֶת דֶּרֶךְ עֵץ הַחַיִּים י

קת”הא: אחרי המהפכה החקלאית – הדלת נטרקה.  י

במיתולוגיה של קת”הא החטא הקדמון המודגש אינו ההתפתות אחר החיטה. האדם מתואר כבלתי מודע לתהליך. החטא הקדמון המודגש הוא אחר – רצח מינים שונים של בעלי חיים שונים וגם ספיאנס אחרים. במקום סיפור על מה נברא בכל יום, מסופר מה הושמד בכל תקופה.י

אבל האשמה של החטא לא נופלת על הצייד לקט. להיפך, מתוארת בספר דווקא חוויה מלאת חיות נהדרת של “ציד ממוטות מוצלח:” שאין יותר “בעולם הבורגני”. חווית הציד עצמה מתוארת כביטוי של “גן עדן קדמוני”. כך, עצם החטא של השמדה של יונקים גדולים מתוארת בצורה חיובית וססגונית ומלאת עבודה קבוצתית אינטמית – אך התוצאות של הכחדת המינים אמורות לגרום לאדם המודרני לחוש אשמה. י

נוצרת תחושה כללית שהאדם המודרני – הבורגני – אינו חי את גן העדן של חיים טבעיים, מלאים, הרמוניים, אינטימיים ומלאי שפע כמו הצייד לקט. הצייד לקט אינו אשם בכך שסולק מגן העדן אך ראוי שהאדם המודרני יחוש רגשות אשם על כך שהוא לא שם.  י

י

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s